overzicht van onze reizen

Rondreis met de

camper door
Elzas & Vogezen

Eerste van vijf weken rondreis door Jura, Vogezen en Loraine     Via Wissembourg naar Vilsberg  Wandelen in de Vogezen  camperen met de Heppiebuzz

naar dag 1: stadsbezoek Metz

donderdag 26 april...    'Bandenpech verholpen en terug naar huis''                                              voor het laatst bijgewerkt op:  07-02-2022
REISVERSLAG

Als we van de camping vertrekken is het wederom lastig de juiste route te vinden. We weten de richting wel, maar de gemeente Metz is zo hard aan het werk met diverse straten, dat er veel omleidingen zijn. En dat gaat op z'n Frans: bordje erbij 'Route barrée, met ter verduidelijking nog een pijltje met Déviation en dan mag je verder zelf bepalen wat je gaat doen. Maar goed, uiteindelijk slagen we er -mede door het gebruik maken van een meer dan haakse bocht- in om de route parallel aan de Moselle te pakken te krijgen. Het is niet, zoals ik hoopte, een route langs de rivier: die is echt voorbehouden aan fietsers. En die zijn met dit weer op de vingers van één hand tellen. Nou ja... bijna>> we komen er zes in een groepje tegen, waar we dus netjes met een ruime boog omheen gaan. Blijkbaar hadden zij het fietspad nog niet ontdekt (of is dit net het stuk dat nog niet klaar is en in de loop van dit jaar wordt geopend).

Het eerste doel -na een bezoek aan een kennelijk net geopend winkelcomplex met grote supermarkt- is het ommuurde stadje Rodemack. Je ziet hier nog de resten van een groots bastion -waarvan de overblijfselen op dit moment voor ruim twee miljoen euro worden gerestaureerd- en een groot deel van de stadswallen. Je rijdt het stadje binnen via de versterkte Port de Sierck, die in .. door de burgers is gebouwd. Direct daarachter parkeren we en nemen eerst een lunch.

Daarna proberen we de stadsmuur op te kom,en, maar verder dan een trap en twee meter muur komen we niet. dan maar zigzaggend door het stadje, eigenlijk meer een dorp. Hoewel het natuurlijk voor middeleeuwse begrippen best heel groot was. Het blijkt dat je het hoger gelegen bastion hebt -met daarin een aantal gebouwen van diverse functies- en vervolgens eromheen nog een aantal ''algemene woongebouwen", binnen de wallen.

Het is best een indrukwekkend geheel. Verschillende panden -we zagen het al eerder op diverse plekken in Frankrijk- zijn totaal vervallen en andere zijn nog wel bewoond, maar in zeer slechte staat van onderhoud.

We zien bijvoorbeeld het Relais de Poste -waar alleen twee glazen flessen vol kurken nog verwijzen naar de tijd dat het gelag hier veelvuldig werd betaald- en het er schuin tegenover gelegen voormalig kantoor van de 'Poste, Telegraphie et Telephonie''. Een indrukwekkend voorbeeld van vergane glorie.

Het is leuk hier een poosje rond te lopen en te genieten van de typisch Noordfranse sfeer. We hebben er zeker geen spijt van dat we deze suggestie uit de Groene Michelin hebben opgevolgd.

verder... ri Luxemburg . Wel vreemd dat we vanaf Bettembourg niet schuin noordwestwaarts naar Septfontaines worden geleid met het navigatiesysteem. Nu rijden we over drukke randwegen van Luxemburg-stad. Achteraf zal blijken -ook via Google maps- dat dit echt de snelste route was, maar we hadden redelijk wat stoplichten tegen en dan krijg je een andere indruk. We rijden overigens langs de camping in Alzingen, waar ik vier jaar geleden mijn verjaardag heb gevierd, toen we voor het eerst met de Heppiebuzz op weg gingen.

Natuurlijk gaan we even verderop weer aan de pomp, want de benzine is hier 1 euro 43,6 en het tankniveau is al aardig gedaald.

We hebben voor vandaag gekozen voor camping Simmerschmelz in Septfontaines, waar we ons bij de receptie melden. Wee worden meteen in het Nederlands welkom geheten. Ook wel weer prettig. Gezien de drassige bodem zijn zowel de campingeigenaar als wij het erover eens dat we gewoon op het grindpad blijven staan. Het is toch niet druk, dus als we iets naar achteren gaan staan -aan het begin van de doortrekkersplekken- heeft niemand daar last van.

We vragen meteen naar de dichtstbijzijnde garage, want bij het uitstappen zag ik een grote schroef in de linker voorband steken. De garage blijkt op slechts vier kilometer afstand te zitten en we hopen natuurlijk dat de band het tot die tijd uithoudt. Duimen dus!

Het is een leuke, niet al te grote camping en we zijn erg blij met de keuze. 's Avonds bespreken we wat ons nu verder te doen staat.

Gezien alle regen worden de plannen wel aangepast. We hebben uit ons oorspronkelijke schema la een paar dagen 'over' of 'ingelopen', doordat we geen rustdagen hebben gebruikt, de fietstocht hebben gecombineerd met een -toch korte- route en er twee wandeldagen zijn vervallen.

Morgen zouden we hier ook een wandeldag -kunnen- houden, maar als het weer al beter wordt, dan zit je met totaal verregende en blubberige paden.

Dus gaan we morgen eerst naar de garage en dan rijden we richting Nederland. Afhankelijk van tijd, weer, afstanden en vermoeidheid of juist frisheid besluiten we dan onderweg voor een stop op een VeKaBo-camping in Bemelen -waar we op de heenweg al  waren- een in Baexem, of doorrijden naar Houten. Als we dan -zoals de voorspellingen nu luiden- vanaf zondag een paar dagen mooi weer hebben, hoeven niet hier te zitten wachten tot het droog wordt en we weer iets kunnen ondernemen.

gereden: 95 km

vrijdag 26 april...
'Bandenpech verholpen en terug naar huis''

Als we 's morgens de camper uitstappen, ziet de band er op het oog nog goed uit. Dat valt alles mee, want de reserveband er opzetten is niet echt een aanlokkelijk idee. We herinneren ons de moeizame bandenwissel, vijf jaar terug, bij Diekirch. Ook Luxemburg, trouwens...

We gaan op weg en dankzij de goede routebeschrijving die de campingeigenaar gaf, is het adres snel gevonden. We leggen het probleem uit en gelukkig is men bereid ons ''even tussendoor'' te helpen. De Heppiebuzz wordt boven de werkkuil gezet en we wachten af. De oplossing wordt een speciale reparatie met een 'plug', waarmee we volgens de garagist een flink aantal kilometers verder kunnen, als we ons maar aan een paar voorschriften houden.

We mogen niet harder dan 80 en we moeten om de twee uur stoppen om de band te laten koelen. Zodra we onderweg iets bijzonders aan de band zien, met name een vervorming, dan moeten we onmiddellijk stoppen en er de wegenwacht bijhalen.

We besluiten daarom -als het kan- de route terug naar huis in één keer af te leggen, uiteraard met de geadviseerde afkoelingsperiodes.

In ieder geval verloopt het eerste stuk door de rest van Luxemburg en door België probleemloos. Als we Nederland binnenkomen, schatten we de tijd in die we nog nodig hebben om thuis te komen. Dat moet gaan lukken: we denken dat we rond zeven uur in de avond kunnen zijn.

We stoppen nog weer even een keer bij een wegrestaurant en daar raken we meteen in gesprek met een echtpaar, dat bijzondere belangstelling heeft voor ons camperbusje. Ze hadden ons onderweg al zien rijden: zij zijn wat sneller maar nu ze na hun stop het busje stil zien staan, kunnen ze hun nieuwsgierigheid niet bedwingen. Zoiets zouden ze ook wel willen hebben.... uiteraard dan wel zonder bandenprop.

We gaan na dit gezellige oponthoud ook weer op weg en de rit zit erg mee: even over zessen zien we een verbaasde Cees en Rina, die ons nog niet zo vroeg hadden verwacht.

Zo sluiten we een mooie en avontuurlijke periode af, waarin we weer veel gezien en vooral beleefd hebben.

totaal gereden deze vakantie:
 .. km

vandaag gereden:
 95 km.

terug naar het overzicht van onze reizen