overzicht van onze reizen

Rondreis met de

camper door
Elzas & Vogezen

2010Een maand met de camper rondtrekken     Dwars door de Elzas naar de scheepslift van St. Louis    Op verkenning door Metz en door naar Luxemburgcamperen met de Heppiebuzz

Wandelen in de Vogezen  Van arcadenstad Remiremont via Epinal naar Charmes

maandag 23 april...    van Charmes via Vaudemont naar Villers les Nancy                                       voor het laatst bijgewerkt op:  07-02-2022
REISVERSLAG

Het ziet er vandaag een stuk vriendelijker uit dan gisteren: blauwe lucht, bewolkt met een zonnetje.

Er vertrekken enkele gasten met een ligfiets en dat levert een leuk plaatje op, mede door de bolle spiegel bij de receptie. We rekenen ons verblijf af en dan zijn we toch wel benieuwd hoe we wegkomen. Het blijkt dat Nadine niets teveel heeft gezegd: ik schakel naar de een, laat de koppeling voor rustig opkomen en jawel: we hebben grip. Er blijft nog wel een 'aankomstspoor' achter, maar gelukkig is het 'vertrek' niet zichtbaar. We kunnen op weg, vrolijk uitgezwaaid door de mensen bij de receptie.

We moeten vandaag goed opletten, want we zijn aangewezen op kleine weggetjes. We willen namelijk eerst naar Vaudemont en dat is maar op een paar manieren rechtstreeks te bereiken, zonder 'omweg'. Dus nemen we vanaf Charmes eerst westelijk de D56 en dan al snel de D33. Die voert ons door het kleine, maar gezellige dorpje Dianville. We hebben hier prachtige vergezichten, dus die leggen we even vast.

Na dit fraaie natuurschoon gaan we verder naar Vaudemont. Dit was ooit de hoofdplaats van het graafschap Vaudemont, met een imposant kasteel. Zoals dat wel vaker gaat: er is niets anders meer van over dan een muurruine.

We rijden verder door dit mooie, afwisselende landschap en gaan nog even naar Le Signal de Vaudemont: een mooi uitzichtspunt boven op een heuvel.  Volgens de aanwijzingen van onze ''groene gids'''van Michelin parkeren we de Heppiebuzz op het grote parkeerterrein -waar het overigens zeer rustig is- en gaan dan te voet de heuvel op.

Het is een heel mooie omgeving en het leuke is ook dat hier een aantal windinstrumenten staat opgesteld. Die maken geluid door de wind, maar er is bijvoorbeeld ook een soort marimba. Loes wil daarop wel laten horen tot welke muzikale prestaties zij in staat is.

Er is hier ook een klein museum en ook dat wordt door ons met een kort bezoek vereerd.

Het is hier inderdaad prachtig: je kunt zo ongeveer 360º graden in de rondte kijken. Ook hier een orientatietafel, zodat je de verklaring krijgt van hetgeen je ziet.

Een aantal kilometer verderop komen we bij een klein stadje, dat er oud en aantrekkelijk uitziet: Vézelise. Tijd weer om de buzz even aan de kant te zetten, het fototoestel erbij te pakken en plaatjes te schieten. We zien onder meer de oude hallen: die zullen vooral gebruikt zijn voor de verkoop van groenten, fruit en vis.

We gaan nu eerst iets noordwestwaarts: richting Toul. Daar zien we in het centrum een prachtige kerk, beter gezegd een kathedraal.

We nemen uitgebreid de tijd om alles van binnen goed te bekijken en wandelen daarna nog even door een deel van het stadje.

De camping voor vandaag is de Campeole le Brabois. Een camping die tegen de grote stad Nancy aan schurkt, namelijk in Villers-les-Nancy.

gereden: 89 km

dinsdag 24 april...
''rondtoeren door de Saulnois''

Gelukkig is het regenwater inderdaad aardig in de bodem weggezakt. Dus na het ontbijt met drie 'petit pains' en het weer reisklaar maken van de Heppiebuzz, gaan we op weg naar de Saulnois. Dat is de streek ten oosten van Nancy, die bekend staat om de zoutwinning. Er is ook een zoutmuseum en een groot deel van het gebied maakt nu onderdeel uit van het Parc Naturel regional de Lorraine, met een heel rijke flora en fauna.

Als eerste komen we door een heel aardig stadje, waar we de buzz maar weer eens aan de kant zetten. Tijd voor een stads-/dorpswandeling, want zo heel groot is het ook niet. Wel historisch, zoals ook blijkt uit de maquette die bij Office du Tourisme staat. In een mooi oud pand. We lopen er nog wat rond, genietend van de rust.

Als we verder rijden, zien we al snel dat de ooievaars zich hier ook thuisvoelen. We hebben de Heppiebuzz namelijk even aan de kant gezet voor de lunch en dan blijkt da we mooi recht tegenover een ooievaarsnest staan. Natuurlijk maken we daar een aantal plaatjes van...

Ook van het stadje even verderop worden nog een paar plaatjes geschoten.

We rijden door richting Metz, maar stoppen onderweg nog even voor een heel mooi panorama.

Onze overnachtingsplek is de municipal Metz Plage. Dat strand moet je er wel zelf bijdenken, want het blijkt een langgerekte camping langs de rivier met hoge kanten. Geen probleem, want het is een mooie stadscamping. We voelen ons er al snel thuis.