header Mundo Maya

Vliegen rond de wereld

La ruta Maya

Ga ook met ons mee op reis en laat je inspireren door de wereld van de Maya's.

verslag van onze 25-daagse rondreis naar:                           voor het laatst bijgewerkt op:  17-04-2024
Guatemala, Honduras, Belize en Mexico

Palenque

weekend Antigua

extra week Atitlán

dag 1-2:   Amsterdam - Antigua

Antigua

naar startpagina Tekstbureau Moustache

dag 1

de reis van Amsterdam naar Guatemala-city

Mundo Maya: rondreis door de cultuur van Maya's vanuit Antigua Guatemala

Onze dochter woont tijdelijk in Guatemala en dat is voor ons een prachtige aanleiding om een rondreis van vier weken te maken naar 'Mundo Maya'. In dit reisverslag nemen we u graag mee naar ons start- en eindpunt Antigua Guatemala met daar tussenin Honduras, Belize en Mexico. We brengen uiteraard bezoeken aan overblijfselen van de Maya-cultuur: Tikal, Tulum, Chichen Itza, Panajachel en Palenque. Afsluitend brengen we een week door rond het Lago Atitlan.

We stijgen op met een kist van Iberia

Op weg naar Madrid

We reizen met Blue Planet en volgens de reispapieren worden we 's morgens om 06.30u verwacht op Schiphol. Dat is wel erg vroeg, dus we laten ons heerlijk wegbrengen. Marcello levert ons keurig op tijd af.

Na alle bagage- en douaneformaliteiten ontmoeten we een aantal medereizigers bij gate 22 en even later -om 08.35 uur- stijgen we op. In Madrid hebben we een uur om over te stappen, maar we gaan eerst met een bus echt héélemaal naar het andere eind van de luchthaven. Daar blijkt de douane te zitten.

De capaciteit bij de douane is ondermaats

Er zijn meer fans die hun 'kaartje' moeten laten zien: zo'n 120 man dromt samen voor dat ene poortje waar we kennelijk allemaal door moeten. We beginnen alvast maar de broeksriem los te maken, ijzerwerk bij elkaar te verzamelen om zo, als we aan de beurt zijn, sneller te kunnen opschieten. De tijd vliegt, maar de wachtenden voor ons schuiven maar langzaam op.

Als we er eindelijk door zijn, hebben we nog maar vijf minuten om aan boord te gaan. Boven aan de trap staat een zeer zenuwachtige official, met een briefje in de hand. Hij noemt onze namen en vraagt of we naar Miami gaan. Jazeker! Of we hem dan maar met spoed willen volgen, ''want het vliegtuig vertrekt door jullie toch al te laat''. Ja, hallo, zeg: klachten bij de grensmannen.

De indrukwekkende hal van luchthaven Madrid
Van de hypermoderne luchthaven Madrid zien we door het rennen helemaal niets.

Samen met Christian en Wikje -blijkt later- proberen we hem in vliegende vaart bij te houden. Bij de incheckbalie gaan ze echter eerst nog eens aanstrepen wie ze nu wèl allemaal hebben en dan wordt er een nieuwe lijst uitgedraaid. En jawel: er ontbreken nog steeds vier passagiers. Die staan voor u!
Pffff... precies op tijd stappen we in en hebben een paar uur om in de vliegtuigstoelen op adem te komen.

Tegen de tijd dat we Miami naderen -verwachte landingstijd om 9.18u (maar we moeten de klokjes nog bijstellen)- zijn we toch wel blij om bij de tussenstop even de benen te kunnen strekken.

We moeten van een zenuwachtige Iberia-mevrouw (zijn die Spanjaarden altijd zo gestresst?) allemaal in de 1e rij voor Guatemala, San José enzovoorts. Niemand snapt echter waarom. Het gaat niet sneller en alle poortjes komen uiteindelijk op dezelfde binnenruimte uit. Daar moeten we weer door de douane, waarbij deze keer zelfs de schoenen -handig met die lange veters- moeten worden uitgetrokken. Alles blijkt in orde, maar dan hebben ze ineens haast: je krijgt weinig tijd je spullen bij elkaar te garen en alles weer aan te trekken: je moet door.

Het volgende vliegtuig staat al klaar: we gaan op voor het laatste stuk. Onderweg genieten we nog van een prachtige zonsondergang, hoewel het toch weer wat heiig is. Twee uur later al zien we de lichtjes van Guatemala-stad onder ons. Rond 18.45u (plaatselijke tijd; het is voor ons al de volgende ochtend 01:45u) landen we op luchthaven La Aurora van Guatemala-City.

Op weg naar Antigua Guatemala

De uitcheck verloopt vlot en we gaan de bus in voor de rit naar Antigua. Het is al aardig donker buiten, maar we kunnen inderdaad zien dat we hier zeker niet moeten blijven. Het is een drukke, rommelige en naar verluidt gevaarlijke stad voor toeristen. Voor je het weet ben je je spullen kwijt en daar verlangen we echt niet naar.

We komen na ruim een uur rijden aan in Antigua, waar al meteen het gemoedelijke karakter van dit stadje opvalt. We overnachten in hotel Santa Lucia 3, met op slechts een paar honderd meter de kerk van de Heilige Maagd: La Merced.

Antigua heeft een kleurrijk karakter
Antigua heeft een gemoedelijk, kleurrijk karakter.

dag 2
vrijdag 12-12

Kennismaking met Antigua

Onze reisleider voor deze vakantie is Rob van Sundert.

Meer weten over Maya's, hun cultuur, geschiedenis of andere relevante zaken?
Kijk dan op:

Maya

anders reizen

Klik op de link

Met de kerstman op de foto
Bij La Merced is het feest: kinderen mogen met de kerstman op de foto.

La Mercedkleurrijke feestkleding

De volgende ochtend is dit is dé plaats om even bij te komen van de vlucht. We hebben goed geslapen en zijn om half zeven wakker. We gaan er dus bijtijds uit.

Kopje koffie bij La CondesaWe doen eerst even een rondje plein bij La Merced, waar het gezellig druk is met handelaren achter kraampjes. We lopen echter door naar de bank, want we willen wisselen en info ophalen bij het toeristenbureau.

We gaan nu eerst Sandra's advies opvolgen: een ontbijt bij Café Condesa, achterin de boekhandel.mooi gekleed kindje voor het feest van de Heilige Maagd Inderdaad een heel gezellige tent met een leuk binnenplein-terras. Ze hebben hier erg lekker vers fruit en ook de yoghurt smaakt prima.
We lopen terug naar het hotel, want we zien onderweg zó veel, dat we toch maar eerst de video willen halen.

Daarmee leggen we allerlei activiteiten bij de kathedraal vast, want het blijkt vandaag het feest van de Heilige Maagd te zijn.

Kinderen kunnen op de foto met de kerstman, ze kunnen op diverse stoeltjes zitten en er staat zelfs een houten paard waarop de fotograaf hen vereeuwigd. Zo te zien is dit echt een gezinsfeest.

We gaan natuurlijk ook nog even de kerk in, maar daar is al een plechtigheid aan de gang, dus eigenlijk staan we vrij snel weer buiten. Dit doen we nog wel een keer op ons gemak.

hout op je hoofd dragen is hier normaal
Hout op je hoofd dragen is daar natuurlijk heel normaal.

de bekende poort van Antigua Guatemala
De bekende poort in Antigua.

chaotisch druk bij de chickenbussen
De kippenbussen: een goedkoop, hobbelig maar wel effectief vervoermiddel in dit deel van Midden-Amerika.

We lopen verder door het centrum en maken een wandeling door de pittoreske straatjes. We gaan nu eerst op zoek naar de markt.

lekker druk op de markt van AntiguaHet is er gezellig druk, en aan het eind ligt een gedeelte waar allemaal spulletjes voor het naderend kerstfeest worden verkocht. Léon heeft een van de verkoopsters met het omhoog brengen van een stuk zeildoek geholpen en daardoor vindt men het ook minder erg dat we enkele foto's nemen.

moeder wacht met haar kinderen op klanten

Het wordt pas ècht druk bij de bussen. beter gezegd: het lijkt er wel een compleet gekkenhuis. Bij elke bus staat een begeleider, die in rap tempo de bestemming van de bus herhaald omroept. Als de bus gaat vertrekken, geeft hij luid roepend aan dat deze achteruit kan rijden, tot een flinke mep op het chassis duidelijk maakt: tot hier en niet verder.

We lopen nog een stuk over het laatste deel van de markt en genieten van alle bedrijvigheid die je hier vindt. Dan wordt het langzamerhand tijd voor een hapje eten. Ook daarvoor hebben we van Sandra een adres gekregen: bij de bakker in de tuin. Hier hebben ze werkelijk heerlijke drankjes en het is er goed eten.

Uitleg over hoogtepunten van de reis: Tikal, Belize, Caye Caulker, Chichén Itzaen Lago Atitlan

Als we weer de straat op gaan, zien we een grote processie aankomen. Dat is natuurlijk een mooie kans een en ander vast te leggen. Later blijkt dat men een groot stuk door het dorp trekt, met een schraag waarop een groot Mariabeeld staat, en dat brengen ze dan weer terug naar La Merced.

Inmiddels is de rest van onze groep gearriveerd -een deel had namelijk de reisroute via Houston, met een andere maatschappij- en nu is het tijd voor de briefing. Die wordt gehouden op het dakterras van ons hotel. We maken nader kennis met onze gids Rob van Sundert, die het een en ander uitlegt over wat er de komende dagen staat te gebeuren.

Om de kennismaking met iedereen te verstevigen, gaan we met z'n allen eten bij de Mexicaan.

Na afloop lopen we nog een stuk door Antigua en genieten -ondanks het redelijk late tijdstip- van de gezellige avondsfeer.