Moustache op reis in Elzas & Vogezen

La France

Rondreis met de

camperbuzz

2010     Dwars door de Elzas van Wissembourg naar Vilsberg  Wandelen in de Vogezen rond St. Maurice  Op verkenning door de stad Metz

start van onze reis naar Noodr-Oost Frankrijk    De Maginotlinie: Ouvrage Simserhof

zaterdag 7 april...  'stadsbezoek Saarburg'                                                                 voor het laatst bijgewerkt op:  07-02-2022

REISVERSLAG

We nemen vandaag een bijzonder vervoermiddel om naar het centrum van Saarburg te gaan: de kabelbaan. Loes kon zich dat nog herinneren van hun bezoek, zo'n dertig jaar geleden- aan deze camping. Zij wilde eigenlijk liever naar beneden lopen, maar ik geef er de voorkeur aan 'onderweg' foto's te maken en dat gaat beter dan wanneer je naar boven gaat.

Eerst echter genieten we van de warme broodjes met -alvast een voorproefje- Franse kaas.

Op weg naar het beginpunt van de kabelbaan komen we langs de zomer 'rodel'-baan. Een leuk evenement voor de campinggasten: je laat je eerst naar boven trekken en dan kun je -nog best met een behoorlijke vaart- op een sleetje naar beneden suizen.

De rodelbaan: dat lijkt me ook wel wat...

Per kabelbaan naar het centrum van Saarburg

De bakjes van de kabelbaan zijn simpel, maar heel doeltreffend. Je gaat met z'n tweeën dicht naast elkaar staan, wipt het bakje in en dan sluit zich de helft die voor je benen zit. Daardoor kun je gewoon foto's maken. Als het echter regent, dan wordt ook de bovenhelft gesloten, met plexiglas, zodat je nauwelijks nat wordt. Maar ja, dat is dan weer slecht voor de foto-kwaliteit.
Beneden aangekomen sta je heerlijk midden in het centrum, aan de voet van de burcht. Jonkvrouw Loes gaat naar boven, want zij wil zelf weleens van dat grandioze uitzicht genieten.

Het wapen van Saarburg

Alles rustig bekijken vanuit de kabelbaan

Saarburg is door heuvels omgeven

Saarburg is een erg leuk stadje om rond te lopen. Vooraf heb je er geen idee van, als je naar een camping zoekt, wat de 'bijbehorende plaats' te bieden heeft. De herinnering van Loes is ook niet zo erg gedetailleerd, omdat haar kinderen toen een stuk jonger waren en de interesses ook niet zo bij een stadsbezoek lagen. Midden in het stadje heb je een waterval, heel bijzonder natuurlijk, maar ook aan de oever van de rivier zijn leuke plekjes te vinden.

Ronddwalen door Saarburg

Kortom, we dwalen er een flinke tijd rond en vinden bij een alleraardigst winkeltje, gerund door een wat ouder echtpaar, een paar leuke uiltjes. De eigenaresse ruikt handel: ''U spaart uiltjes? Dan heb ik het laatste mini-exemplaar voor u. Dat heeft u vast nog niet gezien.''

En inderdaad, manlief reikt op haar verzoek een uiltje aan dat nog geen centimeter groot is.
Het winkeltje bestaat overigens uit twee delen: waarschijnlijk vanouds twee pandjes die één portiek delen, maar dat heeft nu wel gevolgen voor de bedrijfsvoering. Aan de reacties van het echtpaar te merken wordt er nog wel een s iets uit het ''andere'' pandje meegenomen, als er niet steeds iemand op de winkel past.

Uiteraard rekenen wij onze nieuwe aanwinsten netjes af: het 'kleinste uiltje' en eentje met een klokje onder de vleugels.

Saarburg hefrt leuke doorkijkjes

We verwennen onszelf bij de patisserie

In het centrum hadden we al een lekkere patisserie gezien en na al dat wandelen vinden dat we wel wat lekkers hebben verdiend. Het wordt een heerlijk gebakje met daarbij ijs, een saus van advocaat, enkele chocolaatjes en verse aardbeien. Dat staat garant voor een heerlijke smulpartij.

Daarna wordt het weer tijd om terug te lopen naar de kabelbaan en de route nu in de tegenovergestelde richting af te leggen. Onder ons zien we de weg met een flink aantal bochten onder ons omhoog slingeren.

Het gezellige centrum van Saarburgo

Prachtig uitzicht opo Saarburg

Vooral het totaaloverzicht van het stadje op de oever van de rivier is schitterend mooi.

De avond brengen we weer in gepaste rust door: na een heerlijke maaltijd de afwas -met de hand ;-)) -koffiedrinken, wat lezen en computeren en dan redelijk op tijd naar bed, want morgen wacht ons weer een reisdag.

zondag 8 april...  Eerste paasdag
We slingeren met alle bochten mee langs de Saar

De afvaltank wordt geleegd -overigens opvallend dat ze hier geen slang hebben voor vers water, alleen een afvoerput- en dan gaan we op weg naar Mettlach. Onderweg valt het jonge, frisse groen op dat tegen de berghellingen ontluikt. Saar en Moezel vormen een onverbrekelijke twee-eenheid. Beide rivieren slingeren zich door het landschap en daar zitten af en toe heel stevige bochten in. Er is er een, bij het dorp Hamm, waar de rivier een draai van bijna 360 graden maakt. Dat kun je heel goed zien als je bovenop de heuvel staat, waar onderaan je voeten het water zich compleet 'omkeert'. Daar gaan wij een kijkje nemen.

Als we de Heppiebuzz op het parkeer-terrein hebben gezet, wordt al meteen duidelijk dat ze het hier ook goed voor hebben met de viervoeters.

Het is een klein stukje lopen naar het uitzichtspunt en we zijn zeker niet de enigen  die dit op de foto vastleggen.;-))

Stadswandeling in Mettlach

De stadswandeling biedt een grote variatie aan bezienswaardigheden. Het valt nog niet mee om om goede keuze te maken uit de vele foto-onderwerpen, maar het gaat lukken. Vooral als we de resultaten later thuis terugzien, zijn we meer dan dik tevreden.

Camping Au deux tours
in Sarreguemines

Aan het eind van de middag komen we aan in Sarreguemines, waar we een camping hebben gevonden die bij een Hotellerie hoort: 'Au deux tours'. Die tweede toren hebben we overigens nooit kunnen ontdekken, maar het bijbehorende meer wel. Het duurde even voordat de aardige Franse eigenaresse de deur opendeed, want ze was achter in het restaurant bezig en dat gaat pas om 18.30 uur open.

We krijgen keurige uitleg, betalen 20 euro borg voor 'le badge' om het hek te kunnen openen en mogen dan helemaal aan de andere kant van het meer op het campinggedeelte een plekje zoeken. Liefst op het pad, want de grond schijnt nog erg drassig te zijn.

Overigens wordt de rest van de camping ingenomen door allerlei bouwsels, die er echt niet uitzien, maar waarin soms nog wel een caravan valt te ontdekken.

's Avonds maken we nog een wandeling rond het meer en dan gaan de luiken dicht.