La France

Rondreis met de

camper

2010  Elzas &Vogezen camperreis week 2

woensdag 4 april...  'op weg naar het zuiden'                                                                               voor het laatst bijgewerkt op:  31-12-2021

REISVERSLAG

Reisverslag camperreis Elzas - Vogezen en Jura

We zijn al eens eerder in Noord-Frankrijk geweest, maar hebben nu besloten een rondreis door Elzas en Vogezen te maken, natuurlijk met onze camper: de heppiebuzz. Het aantal kilometers zal deze keer niet zo heel hoog uitkomen, maar we nemen er de tijd voor om het gebied goed te verkennen. We beginnen opo een VeKaBo camping in Limburg en daarna zullen het vooral Acsi-campings worden.

Een maand rondtrekken
door Elzas-Jura-Vogezen

Het is uiteindelijk kwart over twaalf als we startklaar zijn. Dat levert een brede glimlach van buren Cees en Rina op, want gisteren nog 'dreigde' Loes om elf uur met een boek in de camper te gaan zitten, als we dan niet reisvaardig waren.

Weersverwachting
Elzas

Voorspoedig leggen we via de A2 het eerste stuk af. Bij tankstation '''t Haasje'' stoppen we even voor de lunch. We zitten dan al vlak voor de afslag ''Maaseijk'' Van daaruit toetsen we 'vermijd snelweg' in en gaan we binnendoor. Germaine -onze navigatiehulp van Garmin- geeft aan dat we er dan drie kwartier langer over doen, maar aangezien het toch vakantie is, malen we daar niet om. Het is een heel leuke landelijke route, langs en door plaatsjes waar we niet eerder zijn gewest. Maar soms ook herkennen we er een, bijvoorbeeld Ittervoort, van eerdere fietstocht in deze buurt.

met de Heppiebuzz

We belanden uiteindelijk in Valkenburg, waar het centrum door rioleringswerk aardig overhoop ligt. We zetten de Heppiebuzz langs het spoor en lopen een eindje langs de bouwwerkzaamheden, om uiteindelijk in café Brand te belanden. Koffie met vlaai -niet voor Loes- smaakt prima.

We gaan op weg voor het laatste stukje.

VeKaBo-camping 't Gasthoes in Bemelen

De eerste overnachting: natuurlijk een VeKaBo camping

Ons doel is VeKaBo-camping 't Gasthoes in Bemelen. Die is snel gevonden, maar de gastvrouw niet. Die blijkt namelijk bezig, samen met haar man, om de stieren naar een andere plek te dirigeren en die beesten schijnen nogal eigenwijs te zijn.

We mogen de camper op een plek naar keuze zetten; zij zal later nog even langskomen voor de inschrijving. Er staan al vier gasten en wij zetten de buzz er links op het veld bij. Kabel aansluiten en... geen stroom. Welke stekker ik ook probeer: het lukt niet. Ik vraag de buurman, die ''op dezelfde paal zit'' om raad, maar ook hij -noch zijn zoon-met-meetapparaat- krijgt de stroom naar het eind van onze kabel.

Het is koud en de kachel heeft kuren

Het loshalen van de stekker -vorig jaar hebben we een soortgelijk probleem gehad- helpt niet. Dan maar de koelkast op gas en de koelbox op 12 Volt. Het is de hele dag al redelijk koud, dus besluiten we de kachel aan te zetten. Helaas: ook die heeft kuren. Het duurt blijkbaar een hele tijd voor het gas bij de ontsteker langskomt, maar na tien minuten hebben we succes.  Juist als we denken wat warmte te gaan voelen, beginnen we ook wat te ruiken. Of het nu gas is of iets anders: we krijgen het er wel wat benauwd van. Nog maar een raam open, maar ja, dan gaat de warmte er weer uit. Dilemma dus.

Intussen is onze gastvrouw poolshoogte komen nemen en zij brengt een andere stroomkabel: probleem 1 opgelost. Probleem 2 echter niet. Als we na een tijdje -en een lekker bord erwtensoep- de kachel opnieuw aanzetten en het weer benauwd krijgen, besluiten we hem definitief uit te laten. Dan maar het elektrisch kacheltje aan.

De avond brengen we lezend en computerend door -zodat al deze belevenissen vastliggen- en we gaan keurig op tijd, rond elven- voor het eerst deze vakantie het bed opmaken.

gereden: 166 km.

donderdag 5 april...

een enerverende start
met beschermengel

Het begin van onze rondreis Elzas hadden we ons anders voorgesteld

De verjaardag van Mary-Ann. Die vierde zij echter afgelopen zaterdag, omdat ze wist dat wij vlak voor onze vakantie zouden zitten. Heel lief: nu kunnen wij volop van onze 4,5 week genieten.

We gaan echter eerst zorgen dat we een nieuwe stroomkabel krijgen. Gelukkig zit Vakantiewereld in Margraten  slechts vier kilometer verder en de route er naar toe, via een absoluut top-binnendoorweggetje is prachtig. Je moet er alleen niemand tegenkomen, want de weg is aan beide kanten van de camper slechts veertig centimeter breder.

We zijn al eens eerder bij deze firma geweest en je wordt er zeer vriendelijk geholpen. Nu ook weer... Loes scoort weer een nieuw ''wasmolentje'' voor het kleinere werk, want dat is massaproductie en ze sneuvelen dus snel. Maar dit is weer een iets ander model, dus wie weet. Voor de kabel kiezen we nu een exemplaar van 30 ipv 20 meter, want soms kom je op een camping net een stukje te kort. Met ook nog een nieuw lampje voor boven het jassenkastje kunnen we er weer even tegen.

O jee: de vlam zit buiten de ketel

Twee straten verderop blijkt hun reparatie- en keuringsstation te zitten. Daar gaan we vragen of ze hun mening over de kachel willen geven en zo mogelijk kunnen repareren. Dat laatste blijkt niet het geval. De brander is door corrosie verstopt, de vlam zit buiten de ketel -die bij een nadere inspectie zelfs door de hitte deels verwrongen blijkt- en volgens de monteur hebben we een enorm actieve beschermengel gehad. Niks ontploft -dat had namelijk ook gekund- en niet geveld door koolmonoxide. We staan alsnog op onze benen te trillen.

Vakantiewereld in Margraten

Terwijl zij de kachel volledig uitschakelen, de gastoevoer afsluiten en nog even op druk testen, wandelen wij naar het centrum van Margraten waar we ''bij Chriske'' genieten van een heerlijke uiensoep.

Als we terugkomen, is de Heppiebuzz net 'klaar'.  We zullen ons volgens de monteur aan elkaar moeten warmen en anders het elektrisch kacheltje aanzetten.

Bij Chriske genioeten van uiensoep

We zijn nu natuurlijk veel later dan gepland, dus we nemen de snelweg. Die voert al meteen door een heel ander landschap, heuvelachtiger en af en toe flink klimmen. Sommige delen herkennen we: we hebben hier deels al eerder gereden.

Het eerste deel voert vooral door België en het tweede stuk is Duitsland. We laten Trier links liggen en komen dan even over vijf in Prüm aan, waar we ons aanmelden bij de Waldcamping. Redelijk dicht bij de receptie vinden we een keurig verharde plek.

's Avonds proosten we nog maar eens op een lang en gelukkig leven.

gereden: 126 km.

vrijdag 6 april...

Binnendoor via Echternacherbrück
naar Saarburg

Waldcamping Prüm

Toch op weg naar onze vakantie Vogezen

Ik ben er echter niet helemaal zeker van dat we het gaan halen, dus ik gooi er in België tien liter bij voor 1 euro 67, in ieder geval al iets onder de Hollandse prijs. Maar Luxemburg spant ook nu nog de kroon: we betalen € 1,47 per liter.

We besluiten een bezoekje te brengen aan de stad Echternach, want zover we ons kunnen herinneren zijn we daar nooit gestopt, alleen doorgereden. Parkeren kan hier net buiten het centrum: gratis, want het is middagpauze.

Bij het ontbijt hebben we echt stevige Duitse, maar wel bruine broodjes. Een uurtje daarna is alles weer ingeladen en vastgezet en gaan we op weg.

We kiezen voor een route naar Echternacherbruck, om daar voor Luxemburgse prijzen te kunnen tanken.

De route is nog best lastig: je moet tenslotte ergens de Moezel over en niet overal liggen bruggen. We volgen de route oostelijk van de rivier: de Sauerlandstrasze.

Dat houdt in dat je bij Wasserbillig een keuze moet maken: gaan we richting Trier en houden we dus de 'Duitse' kant of steken we hier de rivier over en gaan we eerst nog door een stukje Luxemburg. We kiezen voor de eerste optie.

We komen dan uiteindelijk toch door Konz, dat recht tegenover Wasserbillig ligt en dan gaan we zuidwaarts richting Saarburg.

Daar ligt camping Warsberg,  onderdeel van Landal Greenparks.

Het laatste stukje Saarburg is voor Loes bekend terrein. Hier is ze eerder geweest: onder andere met zus Annie en zwager Jaap. Natuurlijk krijg ik dan ook meteen het verhaal te horen dat de auto van Jaap dermate oud was, dat ze hem een stuk de heuvel hebben moeten opduwen.

Meer weten over Frankrijk? Kijk op:
Frankrijk binnendoor

Nieuwsgierig naar nog meer info over Frankrijk: